Δίκη του Sea Diamond, αποκαλύψεις και μία σύλληψη

Το «Sea Diamond» συνεχίζει να ρυπαίνει

Για τη ρύπανση που προκαλείται στη Σαντορίνη από το ναυάγιο του «Sea Diamond» μίλησε, ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά, ο δήμαρχος Θήρας Νικόλαος Ζώρζος, ο οποίος έκανε λόγο για συνεχείς μικρές διαρροές υλικών στη θάλασσα εξαιτίας του ναυαγίου από το 2007 έως σήμερα. Μετά τον δήμαρχο τον λόγο πήρε ο εκπρόσωπος του Νορβηγικού Νηογνώμονα, ο οποίος μίλησε για την αξιοπλοΐα του σκάφους που βυθίστηκε έξω από τη Σαντορίνη.

Το δικαστήριο διέκοψε για τις 10 Μαΐου, οπότε αναμένεται να συνεχιστεί η κατάθεση καθηγητή Ναυτικής Μηχανολογίας. Μέχρι σήμερα έχουν εξεταστεί 11 μάρτυρες, ενώ αναμένεται να εξεταστούν τουλάχιστον άλλοι 60, χωρίς ωστόσο η διαδικασία να καθυστερήσει υπερβολικά καθώς, όπως έχει αφήσει να εννοηθεί το ίδιο το δικαστήριο, υπάρχει κίνδυνος παραγραφής των αδικημάτων. Ανάμεσα στους 13 κατηγορούμενους υπάρχουν μέλη του πληρώματος, των εμπλεκόμενων εταιρειών και του νηογνώμονα.

Τις προηγούμενες ημέρες, κατέθεσαν οι πραγματογνώμονες, οι οποίοι είχαν διοριστεί από την εισαγγελία Νάξου για να συντάξουν πόρισμα σχετικά με τις λεπτομερείς συνθήκες του ατυχήματος. Η πολιτική αγωγή έχει αμφισβητήσει το συγκεκριμένο πόρισμα. Αλλος μάρτυρας, ο πρόεδρος του λιμενικού ταμείου Θήρας, υποστήριξε ότι στο σημείο εξακολουθεί να υπάρχει ακόμα μια μικρή ρύπανση, ενώ σε σχετική ερώτηση ο ίδιος ανέφερε ότι, κατά την άποψή του, ο κυβερνήτης του συγκεκριμένου πλοίου θα έπρεπε να πλέει πιο ανοιχτά για μεγαλύτερη ασφάλεια. Τη θέση αυτή αντέκρουσε η υπεράσπιση επαναλαμβάνοντας για άλλη μια φορά πως η πλεύση ήταν απολύτως νόμιμη, καθώς στον ναυτιλιακό χάρτη δεν υπήρχε καμία προειδοποίηση για κίνδυνο στο συγκεκριμένο σημείο.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_30/04/2013_519143

Τις προηγούμενες μέρες διαπιστώθηκαν πολλά στο δικαστήριο…

Πορεία στον ύφαλο με το βυθόμετρο κλειστό

«Το βυθόμετρο δεν ήταν σε λειτουργία κατά τη διαδικασία Εκτός λειτουργίας ήταν το βυθόμετρο, αλλά και με τις υδατοστεγείς πόρτες ανοικτές προσέγγιζε το «Sea Diamond» στη Σαντορίνη, σύμφωνα με κατάθεση εμπειρογνώμονα προσέγγισης  του πλοίου, όπως επίσης και το ραντάρ, το οποίο ήταν συνδεδεμένο με το μαύρο κουτί αλλά δεν ήταν σε λειτουργία. Η ηλεκτρογεννήτρια ανάγκης δεν είχε συνδεθεί, όπως θα έπρεπε, με το μαύρο κουτί (VDR) το οποίο καταγράφει όλη τη δραστηριότητα για την ασφάλεια του πλοίου στη γέφυρα», όπως κατέθεσε στη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, στο Πλημμελειοδικείο Πειραιά, ο μάρτυρας Αχιλλέας Κακαράτζας, ναυτικός το επάγγελμα και επικεφαλής των διορισμένων από το Λιμεναρχείο Θήρας εμπειρογνωμόνων.

  Εκτός λειτουργίας ήταν το βυθόμετρο, αλλά και με τις υδατοστεγείς πόρτες ανοικτές προσέγγιζε το «Sea Diamond» στη Σαντορίνη, σύμφωνα με κατάθεση εμπειρογνώμονα Ο ίδιος περιέγραψε όλα τα μηχανικά προβλήματα που αναφέρει στην έκθεση για το τελευταίο ταξίδι του «Sea Dia-mond», στις 5 Απριλίου. Από την πρόσκρουσή του στις 3.50 μέχρι τη βύθισή του στις 7 το πρωί της επομένης.

Σε ερώτηση της εισαγγελέως, σχετικά με το βυθόμετρο, ο μάρτυρας απάντησε ότι «το βυθόμετρο δεν ήταν συνδεδεμένο, αναφέρεται ρητά στην έκθεση πραγματογνωμοσύνης. Αν το βυθόμετρο δείχνει 3-5 εκατοστά, με τη μεγάλη ταχύτητα που πήγαινε το πλοίο, 7,5-8 μίλια την ώρα, δεν θα προλάβαινε να δει (τον ύφαλο)».

Το μαύρο κουτί

Η επόμενη ερώτηση, από την πολιτική αγωγή, αφορούσε το μαύρο κουτί (VDR): «Επρεπε να είναι συνδεδεμένο με το ραντάρ για να καταγράφει τις συνομιλίες στη γέφυρα, όπου υπάρχουν τρία μικρόφωνα, αλλά δεν ήταν» απάντησε ο μάρτυρας.

Επειτα από επίμονες ερωτήσεις της εισαγγελέως, πρόσθεσε ότι «από το VDR ακούγεται η λέξη «κάτσαμε». Εγινε το χειρότερο που μπορούσε να συμβεί. Χτύπησε στο πλάι. Το έσυρε παίρνοντας μαζί του το βράχο. Με την ταχύτητα που πήγαινε το πλοίο, 300 μέτρα το λεπτό, δεν μπορούσε να σταματήσει την πορεία του. Μέσα σ’ ένα λεπτό πήρε κλίση». Κατόπιν πιεστικών ερωτήσεων της πολιτικής αγωγής, είπε ότι «είναι ανεξήγητο γιατί είχε αναπτύξει τόσο μεγάλη ταχύτητα και μάλιστα μέσα στον κόλπο που θα έπρεπε να είχε κόψει».

Στη συνέχεια απαντά σε ερώτηση για τα ραντάρ: «Το πλοίο είχε τρία ραντάρ. Δεν ήταν συνδεδεμένο αυτό που βρισκόταν σε λειτουργία και έδειχνε την πορεία του πλοίου. Δεν είχαμε καμία ένδειξη από το ραντάρ. Σίγουρα έπρεπε, αλλά δεν είχε γίνει η σύνδεση. Η εξήγηση που μας δόθηκε ήταν ότι ήταν άλλο συνδεδεμένο από αυτό που λειτουργούσε».

Ο μάρτυρας, απαντώντας στις ερωτήσεις της εισαγγελέως πρόσθεσε ότι «το μαύρο κουτί σταμάτησε να καταγράφει στις 6.03. Λογικά εξαντλήθηκε ο χρόνος των μπαταριών». Επίσης, ότι υπήρχε «αστοχία σε όλο το σύστημα ηλεκτροδότησης».

Στην έκθεση πραγματογνωμοσύνης ο ίδιος αναφέρει ότι «οι υδατοστεγείς θύρες ήταν ανοιχτές και μπήκαν τεράστιες ποσότητες νερού και, αφού πήρε κλίση το πλοίο, μπήκε στα διαμερίσματα οχτώ και εννιά.

Επιβάρυνση

»Αν οι υδατοστεγείς ήταν κλειστές δεν θα βοηθούσε τόσο ώστε ν’ αποκλειστεί η βύθιση του πλοίου, αλλά δημιούργησε επιπλέον επιβάρυνση στα συγκεκριμένα διαμερίσματα στα οποία ήταν ο κεντρικός πίνακας του ρεύματος και δημιουργήθηκε το βραχυκύκλωμα».

Η πολιτική αγωγή χαρακτήρισε ανεξήγητο το γεγονός ότι ενώ το πλοίο βρισκόταν 15 ώρες στην επιφάνεια δεν διασώθηκε το ημερολόγιο της μηχανής.

Επίσης επισήμαναν ότι στο προηγούμενο ταξίδι του πλοίου, στις 15 Μαρτίου, και πάλι έπλεε με τρεις μηχανές για μεγάλο διάστημα και μάλιστα με δύσκολο καιρό, ενώ στο τελευταίο ταξίδι του, στις 16.30 στην περιοχή του Ακρωτηρίου, εμφανίστηκε πάλι το ίδιο πρόβλημα στη μηχανή του.

http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=354587

 

Στραβά αρμένιζε και όλοι το έβλεπαν

Τη σύλληψη του λιμενικού ο οποίος επέβλεπε την αποβίβαση των επιβατών και τη διαδικασία ρυμούλκησης του πλοίου, με την αυτόφωρη διαδικασία, ζήτησε η εισαγγελέας, χθες, δεύτερη μέρα εκδίκασης της υπόθεσης για τη βύθιση του «Sea Diamond». Η εισαγγελέας κατηγόρησε τον λιμενικό για ψευδορκία σχετικά με τις συνθήκες προσάραξης του κρουαζιερόπλοιου.

Ενώ η δίκη συνεχίζεται, συνελήφθη για ψευδορκία ο υπεύθυνος για τη ρυμούλκηση λιμενικός. Επιβαρυντική για τον πλοίαρχο η κατάθεση δύτη: τα νερά αλλάζουν χρώμα, οι σκόπελοι είναι εμφανείς διά γυμνού οφθαλμού Ενώ η δίκη συνεχίζεται, συνελήφθη για ψευδορκία ο υπεύθυνος για τη ρυμούλκηση λιμενικός. Επιβαρυντική για τον πλοίαρχο η κατάθεση δύτη: τα νερά αλλάζουν χρώμα, οι σκόπελοι είναι εμφανείς διά γυμνού οφθαλμού .Πρόκειται για τον αρχικελευστή του Λιμενικού Γυπαράκη, που ήταν παρών την ημέρα του ατυχήματος. Ηταν ο μόνος που επέβλεπε και ενημέρωνε τον θάλαμο επιχειρήσεων. Ο μάρτυρας έπεφτε διαρκώς σε αντιφάσεις: Είχε ενημερώσει στις 20.26 ότι ολοκληρώθηκε η διαδικασία προσάραξης, τη στιγμή που το ρυμουλκό προσπαθούσε να πιάσει τον κάβο και να στρίψει το αγκιστρωμένο πλοίο στα ρηχά. Κι ενώ μάλιστα ο καπετάνιος, που βρισκόταν στο πλοίο, δεν απαντούσε στις εκλήσεις του υπευθύνου του ρυμουλκού, που είναι ο άνθρωπος που τον βοήθησε.

Ο κάβος

Ο αρχικελευστής του Λιμενικού, που, ενώ ήταν παρών, δεν θυμόταν αν το ρυμουλκό κινήθηκε προς την πρύμνη του πλοίου, αν έπιασε τον κάβο, που δεν ήταν δεμένος στο πλοίο και όταν πήγε να τον πιάσει, το ρυμουλκό έπεσε στη θάλασσα. Ακολούθως, έπειτα από σειρά ερωτήσεων, αναγκάστηκε να ανασκευάσει τη μαρτυρία του. Για όλα αυτά ο αρχικελευστής δεν είχε ενημερώσει τον θάλαμο επιχειρήσεων.

Κι ενώ ο ίδιος είχε μεταβεί από τη Σύρο, στην οποία βρίσκονται όπως είπε 3-5 ρυμουλκά, δεν αναζητήθηκε ρυμουλκό από γειτονικούς προορισμούς. Επιπλέον, ο μάρτυρας αρχικά απαντούσε ότι ενημερώθηκε από το θάλαμο επιχειρήσεων, μετά την αποβίβαση των επιβατών, ότι ενδεχομένως υπάρχουν δύο αγνοούμενοι, ενώ στη συνέχεια είπε ότι τον ενημέρωσαν για τις έρευνες σχετικά με την ανεύρεση αγνοουμένων μετά τη ρυμούλκηση.

Το κρουαζιερόπλοιο χτύπησε στον ύφαλο στις 5 Απριλίου και βυθίστηκε την επομένη. Εξι χρόνια μετά, ο μάρτυρας δεν θυμόταν τίποτα. Αυτή ήταν η απάντησή του στις ερωτήσεις της προέδρου του Δικαστηρίου, καθώς και της πολιτικής αγωγής. Η πρόεδρος του Δικαστηρίου τού υπενθύμισε ότι έξι χρόνια δεν είναι πολλά για να σβήσει απ’ τη μνήμη του το ιστορικό γεγονός της βύθισης του τεράστιου κρουαζιερόπλοιου. Ο λιμενικός της απάντησε ότι δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις της ακροαματικής διαδικασίας και ότι ισχύει η κατάθεσή του. Τότε η εισαγγελέας τον ρώτησε αν πάσχει από προβλήματα μνήμης ή ψυχολογικά. Ο μάρτυρας το αρνήθηκε. Και ζήτησε τη σύλληψή του.

Προηγήθηκε η μαρτυρία του δύτη Ιωάννη Μαρκολέφα, ο οποίος μεταφέρθηκε με ελικόπτερο στις 3 τα ξημερώματα από τη μονάδα του (υποβρυχίων καταδρομών Λιμενικού Σώματος) στο πλοίο που δεν είχε ακόμα βυθιστεί, με εντολή να διερευνήσει για τους αγνοούμενους. Η κατάδυση έγινε αμέσως:

«Μπήκαμε σε λάντζα και προσεγγίσαμε στο σημείο όπου βρισκόταν η καμπίνα των Γάλλων, στις 5.30 τα ξημερώματα. Εφαρμόζοντας τις διαταγές, σπάσαμε το φινιστρίνι της καμπίνας και των δύο διπλανών. Μπήκαμε μέσα, ήταν γεμάτες νερό. Δεν βρέθηκε κάτι. Πιθανόν να βγήκαν στο διάδρομο. Στην καμπίνα βρέθηκε μία τσάντα γεμάτη κοσμήματα, η οποία παραδόθηκε στις αρχές».

«Είδα το ρήγμα, ήταν περίπου 18 μέτρα» είπε ο Ι. Μαρκολέφας, που είναι ο ένας από τους δύο δύτες που είδαν το ναυάγιο: «Χτύπησε στη δεξιά πλώρη, όπου υπήρχε ένας βράχος καρφωμένος στη λαμαρίνα. Στη συνέχεια υπήρχαν δύο ενιαίες και συνεχείς σχισμές, σε απόσταση 3 – 4 μέτρων από το φινιστρίνι της καμπίνας των Γάλλων. Η κάθε σχισμή είχε άνοιγμα έως 30 εκατοστά, το μήκος τους ήταν τουλάχιστον 20 μέτρα. Το πλοίο είχε διαρροή πετρελαιοειδών. Στο σημείο που είχε βυθιστεί, στα παλιά ορυχεία στο Αθηνιό, υπήρχε μία μαύρη κηλίδα από κολλώδη ουσία που έβγαινε στις παραλίες, τα βράχια. Ηταν αδύνατον να αφαιρεθεί από στα βράχια, οι στολές μας αχρηστεύτηκαν. Οι επόμενοι δύτες που προσέγγισαν βγήκαν μαύροι».

Φαίνονταν τα βράχια

Ο δύτης του Λιμενικού Σώματος Γιώργος Παπαχαραλάμπους ήταν ο δεύτερος μάρτυρας, που ανέτρεψε την υπεράσπιση της εταιρείας «Λούης», λέγοντας ότι το σημείο όπου βρισκόταν ο ύφαλος, στον οποίο προσέκρουσε το κρουαζιερόπλοιο, ήταν ορατό διά γυμνού οφθαλμού. Η ναυτιλιακή εταιρεία υποστηρίζει ότι το ατύχημα οφείλεται σε λάθη της χαρτογράφησης.

Δύο μήνες μετά το ατύχημα, ο δύτης, που πραγματοποιεί υποβρύχιες αποστολές, πήγε στη Σαντορίνη και βιντεοσκόπησε τον ύφαλο, καθώς και το σημείο πρόσκρουσης: «Ο ύφαλος είναι ορατός κι έξω από το νερό. Είδα ότι κάτι υπάρχει κάτω, τα νερά έχουν διαφορετικό χρώμα στο σημείο, είναι ανοιχτόχρωμα. Στις 11.30 που προσέκρουσε υπήρχε πολύ φως, επιπλέον είχε ηλιοφάνεια. Επιπλέον σε απόσταση 10 μέτρων, δεξιά και αριστερά, υπάρχουν δύο σκόπελοι. Στα 100 μέτρα υπάρχει εμφανής σκόπελος».

Ακολούθως, ο ίδιος μίλησε για «πρόσκρουση που άλλαξε τη μορφολογία του υφάλου. Αποκόπηκαν τμήματα του βράχου. Σε μήκος 20 μέτρων υπήρχε χρώμα του πλοίου πάνω στο βράχο από συνεχόμενο σύρσιμο».

Ο δύτης ανέφερε στο Δικαστήριο ότι η ευρύτερη περιοχή είναι «βραχώδης με πολύ σημαντική μορφολογία». Προσθέτοντας ότι δεν περίμενε «να βρεθεί σ’ αυτό το σημείο ένα κρουαζιερόπλοιο 142 μέτρων», κι ότι η συγκεκριμένη μορφολογία του θαλάσσιου περιβάλλοντος «θα φόβιζε τον καπετάνιο να προσεγγίσει στο συγκεκριμένο σημείο».

http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=352995

 

Ψάχνουν στις καταθέσεις την αλήθεια για το Sea Diamond

Η Μεγάλη Πέμπτη στη Σαντορίνη, στις 5 Απριλίου του 2007, ήταν μια ηλιόλουστη μέρα με ανέμους 3-4 Μποφόρ. Φρεσκοβαμμένα μαγαζάκια στην Καλντέρα σέρβιραν τους επισκέπτες των ημερών του Πάσχα. Το τεράστιο κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond, της εταιρείας Louis, έμπαινε στον όρμο των Φηρών, μεταφέροντας 1.163 επιβάτες και 391 μέλη του πληρώματος.

Εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλός ο κίνδυνος για μεγάλη οικολογική καταστροφή στη Σαντορίνη από το Sea Diamond Εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλός ο κίνδυνος για μεγάλη οικολογική καταστροφή στη Σαντορίνη από το Sea Diamond Ξαφνικά εκατοντάδες άνθρωποι είδαν το κρουαζιερόπλοιο να παίρνει κλίση. Αρκετές ώρες αργότερα κατέληξε να βυθιστεί στον όρμο του Αθηνιού. Η ρύπανση από το ναυάγιο συνεχίζεται μέχρι σήμερα, ενώ ακόμα αγνοούνται δύο Γάλλοι τουρίστες. Η εκδίκαση της υπόθεσης ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά ξεκίνησε.

Οι κατηγορούμενοι

Στο εδώλιο κάθισαν   συνολικά 13 κατηγορούμενοι για σωρεία αδικημάτων σε βαθμό πλημμελήματος, μεταξύ των οποίων η διατάραξη της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας από αμέλεια, ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή, πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία υποστηρίζει ότι το ατύχημα οφείλεται σε λανθασμένη χαρτογράφηση του υφάλου.

Η ακροαματική διαδικασία άρχισε με την κατάθεση του επικεφαλής της ομάδας των Γάλλων τουριστών, δύο εκ των οποίων αγνοούνται μέχρι σήμερα. Οι μάρτυρες υποστήριξαν ότι οι δύο Γάλλοι έμειναν πίσω και τελικά χάθηκε κάθε επαφή μαζί τους λίγο πριν κληθούν να εγκαταλείψουν το πλοίο.

Ο Ζαν Κριστόφ Αλέν, 45 ετών, η γυναίκα του Αν, 43, και η κόρη τους Μοντ, 16, ειδοποίησαν τηλεφωνικώς τη ρεσεψιόν πως στην καμπίνα 2024 του 2ου καταστρώματος έμπαιναν νερά. Η μητέρα υποστηρίζει ότι ανησύχησε για τον γιο της και βγήκε στον πλημμυρισμένο διάδρομο να τον αναζητήσει.

Οι δύο Γάλλοι κηρύχθηκαν σε αφάνεια από γαλλικό δικαστήριο. Λίγες μέρες μετά τη βύθιση του πλοίου, το προσέγγισαν δύτες για τον εντοπισμό τους, αλλά οι σοροί τους δεν βρέθηκαν ποτέ.

Το βυθισμένο καράβι, από το οποίο εξακολουθούν να αναβλύζουν πετρελαιοειδή, έλαια και χημικά, παραμένει αγκιστρωμένο σε βράχο και ο φόβος που εκφράζουν οι επιστήμονες είναι ότι τη στιγμή που θα κυλήσει βαθύτερα θα υποστεί ρωγμές και η ρύπανση που θα προκαλέσει θα είναι πολύ μεγαλύτερη. Επιπλέον, έχουν καταγραφεί επιστημονικές απόψεις που υποστηρίζουν ότι σε μικρό χρονικό διάστημα η ανέλκυση θα είναι αδύνατη, λόγω εκτεταμένης διάβρωσης.

Η απάντληση καυσίμων από το κρουαζιερόπλοιο πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2009. Το κόστος (6 εκατ. ευρώ) χρεώθηκε η πλοιοκτήτρια εταιρεία. Από το 2010 το ΥΠΕΚΑ εφαρμόζει στη Σαντορίνη πρόγραμμα παρακολούθησης και περιβαλλοντικής προστασίας.

..

Πάντως, στις 8 Μαρτίου 2012 απερρίφθη ως αβάσιμη από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά η προσφυγή της πλοιοκτήτριας εταιρείας κατά της υπουργικής απόφασης για επιβολή προστίμου 1,173 εκατ. ευρώ για παράβαση του νόμου περί προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος.

 http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=352080
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: